De geschiedenis van Interparking

Wij zijn in de laatste vijf decennia uitgegroeid tot één van de marktleiders in het beheren, exploiteren en ontwikkelen van klantvriendelijke parkeervoorzieningen. Deze sterke marktpositie hebben wij behaald door onze parkeervoorzieningen als onderdeel van de mobiliteitsketen te zien en de klant centraal te stellen bij het ontwerpen, inrichten en managen van onze parkeergarages.

De afgelopen 10 jaar is het aantal parkeerlocaties sterk gestegen. Het aantal parkeerplaatsen is verdubbeld tot 355.839 in 2016.

Vijf decennia klantvriendelijke parkeervoorzieningen in Europa
De basisprincipes van Interparking zijn niet veel veranderd sinds de oprichting in België meer dan 50 jaar geleden. Toen al was voor ons duidelijk dat automobilisten niet alleen op zoek zijn naar een plaats om hun auto te parkeren. Zij zijn vooral op zoek naar parkeervoorzieningen die veilig, goed verlicht en schoon zijn. Interparking biedt deze combinatie.

Na het opstarten van onze organisatie in België, breidden we uit naar Nederland en daarna Duitsland en Oostenrijk onder de naam Contipark. Later kwamen daar ook Frankrijk, Italië, Spanje en Polen bij. In 2012 is een nieuwe parkeergarage in Roemenië geopend.

Vandaag de dag exploiteert Interparking 782 parkeerlocaties in 363 Europese steden – goed voor 355.839 parkeerplaatsen. 

De toekomst van Interparking
Interparking heeft de laatste jaren naam gemaakt door haar sterke focus op duurzame en groene (mobiliteits)oplossingen. Met trots kunnen wij nu mededelen dat Interparking Nederland sinds 2013 nu ook officieel een CO2-neutrale organisatie is. Ook blijven wij ons inzetten om de bereikbaarheid van steden te optimaliseren. Autoverkeer en parkeerfaciliteiten zijn een groeiend en noodzakelijk onderdeel in de mobiliteitsketen en de samenleving. Een parkeervoorziening die op de juiste wijze geïntegreerd is in de mobiliteitsketen laat toe om de reis van gebruikers te verkorten, aangenamer te maken en ze een positief gevoel te geven bij het verlaten van de keten. Om dit te bewerkstelligen is een efficiënte in-, door- en uitstroom van het auto- en voetgangersverkeer rondom parkeerlocaties noodzaak. Dit stelt hoge eisen aan het ontwerp, de inrichting en het management van de parkeervoorzieningen.

Onze ambitie is dan ook de onmisbare partner te worden van iedereen die in de mobiliteitsketen belang heeft bij een professionele, klantvriendelijke, milieuvriendelijke en goed georganiseerde parkeervoorziening en onze focus blijft gericht op onze klant, om zo onze diensten verder te optimaliseren. Intussen bedienen wij ruim 110 miljoen klanten per jaar.